Szkoła Promująca Zdrowie

Trzymaj formę!

Dnia 14 grudnia 2016 r. odbyło się spotkania z panią dietetyk Elwirą Leśkiewicz-Nowak. W spotkaniu brali udział rodzice dzieci z klas: VI c, VI a i VI d.

Pani dietetyk omówiła potrzebę prawidłowego żywienia w codziennym życiu. Prawidłowe odżywianie to dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, a tym samym energii i substratów potrzebnych do utrzymania zdrowia i wszystkich funkcji organizmu.

Każdego dnia nasz organizm potrzebuje około 60 różnych składników. Nie istnieje produkt spożywczy, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich, potrzebnych dla organizmu ilościach. Tylko wykorzystanie wielu różnych produktów pozwala na właściwe zbilansowanie diety.

    Oto zasady zdrowego żywienia związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywnością Fizyczną:
  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godz.)
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: ¾ -warzywa i ¼ -owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 szklanki mleka lub jogurtu, jogurtu.
  5. Ograniczaj spożycie mięsa(zwłaszcza czerwonego). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy(zastępuj je owocami i orzechami).
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z małą zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra dziennie.
  10. Nie spożywaj alkoholu.