Biblioteka

Świąteczne Czytanie przy Kominku

W grudniu chętne klasy uczestniczyły w Świątecznym Czytaniu przy Kominku (prezentacja PREZI)

Głównym celem projektu było ukazanie uniwersalnego wymiaru literatury na podstawie bajki Jaś i Małgosia oraz wspólnego czytania, jako przyjemnej formy spędzania czasu.

Uczniowie mogli się przekonać, że literatura łączy narody, a dzieci z różnych krajów czytają takie same książki. Do czytania w obcych językach wybrałyśmy znaną powszechnie bajkę Jaś i Małgosia, bo znalazłyśmy najwięcej jej tłumaczeń. Do czytania w obcych językach zaprosiliśmy rodziców uczniów dwujęzycznych (j. włoski, j. ukraiński), nauczyciela j. francuskiego ze Szkoły Michelin (j. francuski), wolontariuszy ze Wspólnoty Kulturowej Borussia (j.niemiecki, j.angielski), starszych uczniów dwujęzycznych (j. rosyjski, j. ukraiński) oraz inne chętne osoby, m. in. Kawaler Orderu Uśmiechu- Pan S. Kwieciński oraz osoba niewidoma czytająca bajkę napisaną pismem Braille’a.

Czytelnię zmieniłyśmy w przytulny świąteczny salonik z kominkiem, choinką i lampionami. Nad kominkiem, na stylizowanej tapecie (prezentacja PREZI) umieściłyśmy w starych ramach obrazy- poszczególne sceny z czytanej bajki. W trakcie głośnego czytania kolejno pojawiały się sceny ilustrujące przygody bohaterów, co miało ułatwić słuchaczom zorientowanie się w treści.

Projekt cieszył się ogromnym powodzeniem. Okazało się, że dzieci z dużym zainteresowaniem i w niezwykłym skupieniu słuchały znanej bajki w nieznanych językach. Zakładałyśmy, że jedna klasa wysłucha bajki w jednym, wybranym przez siebie języku. W trakcie okazało się, że dzieci chciały wysłuchać historii w różnych językach i przychodziły posłuchać wielu wersji językowych. Dzieci z rodzin mieszanych miały wielką satysfakcję, gdy cała klasa mogła posłuchać bajki w języku ich rodzica. Dwujęzyczne dzieci ze starszych klas, w znanym sobie języku, czytały swoim kolegom i koleżankom. Wszystkim bardzo się podobało - i dzieciom, i nauczycielom, i zaproszonym gościom.

Starsi uczniowie, zainteresowani niecodzienną dekoracją, sami namawiali nauczycieli i wychowawców do wspólnego czytania (literatury polskiej) w bibliotece szkolnej. Do świątecznego czytania włączyły się niemalże wszystkie klasy. W grudniu do biblioteki ciągnęły tłumy.

Uczniowie przekonali się, że ich rówieśnicy na świecie znają i czytają te same bajki, że język, który brzmi obco i inaczej, może wyrażać to samo, a świat przeżyć może być wspólny ludziom mówiącym w różnych językach. Czas spędzony na czytaniu przy kominku (zarówno dla słuchających, jak i czytających) był dla wszystkich uczestników dużą przyjemnością.